top of page
pagina leerstijl analyse (1)_edited.jpg

Achtergrond
Leerstijl & Werkstijl
Analyse

Achtergrond informatie

Voor de Leerstijl en Werkstijl Analyse maak ik gebruik van het MILS onderzoek (Meer Inzicht in LeerStrategieën) van Bureau van Bodegom. De MILS is geïnspireerd op een aantal theorieën uit begin jaren '80 waaronder de meervoudige intelligentie (MI) theorie van Howard Gardner. De MILS bestaat inmiddels ruim 10 jaar. 

 

De MILS bestaat ruim 10 jaar en de wetenschappelijke onderbouwing met practice based onderzoek is inmiddels bijna gereed. Marjolein van Bodegom is cognitief psycholoog en grondlegger van het MILS onderzoek. Ik ben door haar gecertificeerd voor de afname van de MILS bij zowel kinderen als volwassenen. 

​

Benieuwd naar jouw Leer- of Werkstijlprofiel  in combinatie met die van je collega’s?
 
Kijk dan eens bij de Leerstijl Training of Werkstijl Training!

Toelichting op het gebruik van het woord 'Leerstijl'

Het begrip leerstijlen zorgt in de educatieve wereld regelmatig voor verwarring en onduidelijkheid. Vaak wordt er verwezen naar de originele definitie het woord leerstijlen die bijvoorbeeld ook David Kolb (1939), leerpsycholoog en pedagoog, in zijn theorie omtrent de leercyclus gebruikte. De originele aanname was dat ons brein onveranderlijk is en dat mensen informatie maar op één bepaalde manier (de favoriete leerstijl) goed kunnen leren. Ook Kolb heeft dit begrip inmiddels losgelaten omdat het een onduidelijk begrip is.

 

Inmiddels zijn er uitgebreide onderzoeken die aantonen dat:
 

  1. Ons brein tot de laatste ademhaling aan toe in staat is om te veranderen. 

  2. Het aanbieden van kennis via enkel één of twee favoriete leerstijlen geen positief effect heeft op leren. 

  3. Inzicht in de eigen leerstrategieën en het inzetten van meerdere leervoorkeuren een zeer positief effect heeft op het leren van leerlingen en volwassenen. 

 

De Leerstijl Analyse heeft niet te maken met het achterhaalde begrip ‘leerstijl’ of de leercyclus van Kolb maar richt zich puur op de eigen leervoorkeuren en manieren van kennisopname. We zijn ons terdege bewust van de historische achtergrond van het begrip ‘leerstijlen’ maar gebruiken het woord ‘Leerstijl’ onze doelgroep het woord herkent en er een positieve betekenis aan hecht.

​

Overal op deze site waar Leerstijl staat kun je dat dan ook vervangen door leervoorkeur of leerstrategie.

Instructions.png

De 6 dimensies van de Leer- en Werkstijl Analyse

De Leerstijl Analyse geeft jouw scores op zes dimensies weer: tekstverwerken, auditief, visueel, structuur, beweging en samen. Op elk van deze dimensies kun je een score halen tussen 0-36. Deze geven aan, op basis van de keuzes die jij tijdens de analyse hebt gemaakt, hoe groot je voorkeur is voor leren op dit onderdeel. Past dit juist wel of niet bij jou? Ook de scores onderling geven een helder beeld van jouw krachten, kansen en voorkeuren. Juist de nabespreking op basis van de scores geeft veel extra inzicht, omdat wij ervan uitgaan dat jij jezelf het beste kent.

 

Voorbeeld van een Leerstijlprofiel:

Cirkel MILS (2).png
Knipsel3.JPG
Juliq

© Juliq 2023

bottom of page