Projecten
Een greep uit mijn werkzaamheden
Hieronder staat een overzicht van enkele projecten en werkzaamheden die ik met veel plezier heb uitgevoerd in de afgelopen jaren. Deze selectie geeft een beeld van de diversiteit aan taken waar ik bij betrokken ben geweest zoals het ontwikkelen van online leerplatforms, het implementeren van learning & development programma's, teamcoaching en innovatietrajecten.
​​
Deze projecten tonen mijn betrokkenheid bij het creëren van waarde en het stimuleren van groei, zowel op individueel als op organisatieniveau. Ik ben altijd enthousiast om nieuwe uitdagingen aan te gaan en mijn expertise in te zetten om positieve verandering te bewerkstelligen.

LBBO, Beroepsgroep voor professionele begeleiders
Als interim beleidsmedewerker voor de LBBO heb ik eerst een uitgebreide stakeholdersanalyse uitgevoerd, waarbij ik de verschillende belanghebbenden en hun invloed op het beleid in kaart bracht. Deze analyse bood waardevolle inzichten voor het optimaliseren van communicatie en samenwerking. Daarnaast heb ik externe overleggen bijgewoond, waarbij ik actief heb bijgedragen aan het beleidsproces en de afstemming tussen verschillende partijen heb bevorderd. Deze combinatie van strategisch inzicht en praktische uitvoering heeft bijgedragen aan het versterken van de beleidsontwikkeling en de onderlinge relaties.

BiOND, Vereniging voor begeleiders in het onderwijs
Bij BiOND heb ik de rol van interim directeur vervuld. In deze hoedanigheid was ik verantwoordelijk voor het leiden van de vereniging en het bevorderen van haar missie als hét expertisecentrum en aanspreekpunt voor deskundige begeleiding binnen het voortgezet onderwijs en het mbo. Mijn belangrijkste doelen waren het vergroten van de slagkracht van de academie, het bevorderen van zelfsturing binnen het team, het stimuleren van teamontwikkeling en het neerzetten van een solide financieel fundament.

KNAP! Leren & Meer
KNAP! Leren & Meer is een huiswerkinstituut dat zich toewijdt aan het ondersteunen van leerlingen bij hun schoolwerk en studievaardigheden. Ik heb KNAP! opgericht en ben vervolgens geruime tijd directeur geweest. Naast onze primaire missie om leerlingen te begeleiden, lag mijn nadruk ook op het scheppen van een stimulerende werkomgeving waarin de ontwikkeling van onze medewerkers centraal stond. Mijn focus lag op organisatieontwikkeling, het uitbreiden van het aantal locaties, financiële zaken, en het leggen van een solide basis voor de ontwikkeling van zowel leerlingen als medewerkers.. Mijn

WisMon
In mijn rol als innovatieadviseur bij WisMon, een onderwijsinstituut voor vraagstukken op het gebied van bèta, wetenschap en techniek, heb ik gewerkt aan het opzetten van een structuur voor het team van de afdeling onderwijsontwikkeling. Grip op de ontwikkeling van medewerkers en inzicht in de competenties en begeleidingsbehoefte van startende leidinggevenden stond centraal bij de verbeterslag. WisMon verzorgt niet alleen onderwijs, maar fungeert ook als kennispartner voor andere instellingen bij het vormgeven van hun onderwijs.

PIENTER
Als directeur van PIENTER speelde ik een leidende rol bij het verwezenlijken van de missie: het verschaffen van studie- en planvaardigheden aan alle leerlingen, met als doel succesvol leren te bevorderen. Samen met het team heb ik een online leeromgeving ontwikkeld die meer dan 30 interactieve modules bood, waarmee middelbare scholieren zich deze vaardigheden eigen konden maken. Mijn focus lag op het aanbrengen van een didactische structuur, het waarborgen van kwaliteit en effectiviteit, en het behouden van relevantie in de programma's.

Topia Trainer
In mijn functie als projectleider heb ik gewerkt aan de ontwikkeling van de website voor Topia Trainer, een onderdeel van de succesvolle website Type Topia. Dit project omvatte het projectmanagement voor deze nieuwe e-learning website gericht op het verbeteren van schoolresultaten voor leerlingen van groep 6 tot en met 8. Mijn taken waren onder meer het afstemmen van het juiste leerstofaanbod en het uitstippelen van een didactische route om leerlingen effectief te laten oefenen met de leerstof.

Christelijk Gymnasium Utrecht
Bij het Christelijk Gymnasium Utrecht heb ik ondersteuning geboden bij het opzetten van een ontwikkeltraject voor nieuwe mentoren, gericht op effectief leren voor de leerlingen. Samen hebben we gewerkt aan het ontwikkelen van een programma dat nieuwe mentoren voorbereidt op de uitdagingen van het begeleiden van leerlingen op een manier die niet alleen voldoet aan de hoge normen van het gymnasium, maar ook de individuele leerbehoeften van de leerlingen erkent en rekening houdt met het puberbrein.

De Breul
Bij De Breul, een scholengemeenschap voor vmbo, havo en vwo, heb ik een traject geleid met een groep mentoren om inzicht te verkrijgen in hun eigen leervoorkeuren en -strategieën, evenals die van de leerlingen. Dit omvatte individuele coachmomenten, teamcoaching en groepstraining gericht op het bevorderen van verbinding en uitwisseling binnen het team.

Leapo
Mijn opdracht was om structuur aan te brengen in de opzet van Leapo en om de startende projectleider te begeleiden. Laepo is een online platform dat docenten ondersteunt met kant-en-klare lessen, professionalisering en het effectief inzetten van leermiddelen. Mijn focus lag op het organiseren van dit platform en het ontwikkelen van strategieën om de commerciële kant ervan te optimaliseren.
Ik heb Esmee leren kennen als iemand die mensen met elkaar weet te verbinden. Ze gaat voor groei, zowel voor de organisatie als geheel als voor elke medewerker afzonderlijk. Vanaf dag 1 was ze onderdeel van het team en ze heeft er voor gezorgd dat BiOND in professioneel opzicht gegroeid is. Esmee heeft een scherp oog voor organisatieprocessen, is creatief, houdt haar doel goed voor ogen en is empathisch. Ik kijk terug op een fijne samenwerking en kan Esmee van harte aanbevelen!
Minette van den Bemd
BiOND